Pressmeddelande

Ny brittisk studie visar:

B-vitaminer kan minska risk för demens

 

- halverar nedbrytningshastigheten av hjärnvolymen hos personer med minnesstörningar.

 

Varje år insjuknar 25 000 svenskar i någon form av demens. Var femte svensk riskerar att drabbas. Det orsakar lidande för såväl den drabbade som deras anhöriga. Kostnaden för samhället är 50 miljarder per år. En ny brittisk studie som presenteras idag visar att B-vitamin kan minska risken för demens genom möjligheten att behandla på ett tidigare stadium. Detta är ett viktigt fynd i den komplexa bild som denna sjukdom utgör och studiens forskare är optimistiska kring dess inverkan på antalet insjuknande i demens i framtiden. Johan Lökk, överläkare och professor på Geriatriska kliniken på Karolinska universitetssjukhuset ser det som en lovande pusselbit i gåtan kring detta gigantiska problem.

 

En världsledande forskargrupp inom demensområdet i Oxford har i en studie visat att daglig tillförsel av folsyra (0.8 mg), vitamin B12 (0.5 mg) och vitamin B6 (20 mg) kan halvera hastigheten av hjärnatrofi (nedbrytning av hjärnvolymen) hos personer med förstadiet till demens, kallad MCI (Mild Cognitive Impairment). För detta förstadium till demens har det tidigare inte funnits någon behandling, vilket gör denna studie extra intressant.

 

Cirka 1 av 6 äldre (70+) har MCI och upplever problem med minnet, språket eller andra mentala funktioner, men inte så stora besvär att det påverkar det dagliga livet. Ca hälften av personer med MCI utvecklar demens, främst Alzheimers inom 5 år efter diagnos.

 

Den randomiserade, dubbelblinda studien pågick under 2 år och är den största studie hittills som kartlagt effekterna av B-vitaminer vid MCI och också en av de första studier som visat sjukdomsmodifierande effekter inom Alzheimersområdet.

 

Studien utvärderade sjukdomsförloppet genom att mäta hastigheten av hjärnatrofi hos 168 personer med milda minnesproblem, hälften behandlades med B-vitaminkombinationen och hälften med placebo. Hjärnatrofin bedömdes med magnetröntgen. Resultaten publiceras den 8 September i PLoS ONE och kommer att presenteras vid en presskonferens samma dag kl 10.30 på Science Media Center i London.

 

Vissa B-vitaminer - folsyra, vitamin B6 och vitamin B12- är kända för att minska nivån i blodet av aminosyran homocystein där höga nivåer av homocystein är associerat med en ökad risk för Alzheimer. Oxfordgruppens hypotes var att studera om supplementering med dessa homocysteinsänkande B-vitaminer kunde minska den ökande hastigheten av hjärnatrofi som är vanlig hos personer med MCI eller Alzheimer.

 

Forskargruppen fann att hjärnatrofihastigheten i medeltal var 0,76% per år i gruppen som fick folsyra, vitamin B6 och vitamin B12 medan de som fick placebo visade en hjärnatrofihastighet av 1,08% per år. Personer med de högsta nivåerna av homocystein gynnades mest av behandlingen, atrofihastigheten var då halverad jämfört med placebo.

 

- Detta är en lovande studie med förvånandsvärt bra resultat och ett led i de framsteg vi hoppas på stor framgång när det gäller att hitta en behandling för MCI, säger Johan Lökk, professor och överläkare på Geriatriska kliniken vid Karolinska universitetssjukhuset. Det är ett gigantiskt problemområde och med en åldrande befolkning och alla medicinska framsteg i övrigt finns en förväntan att vi skall finna en lösning för de här patienterna. Den här studien pekar på att man kan ha funnit en pusselbit på vägen, vilket känns spännande och viktigt och jag ser fram emot fler och större studier på området med den har typen av behandling för att bekräfta de positiva resultaten.  

 

Professor David Smith, Department of Pharmacology, Oxford University och en av författarna till studien säger i ett uttalande ” Det här är ofantligt bra resultat, men vi behöver genomföra fler studier för att fastställa huruvida dessa typer av B-vitamin verkligen kan fördröja eller förhindra utvecklingen av Alzheimers. Det är idag svårt att rekommendera alla äldre att gå ut och köpa tillskott av B-vitamin. Men jag skulle rekommendera människor som upplever problem med minnet att diskutera det med sin läkare.”

 

 

För mer information kontakta:

Johan Lökk, Professor och Överläkare vid Geriatriska kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset

E-mail johan.lokk@karolinska.se

Tel 08-585 85 407

 

Britta Lewald, Medical Advisor, Meda

E-mail britta.lewald@meda.se

Tel +46 (0)8 630 1909, mob +46 (0)734 475082

 

Studien har genomförts med hjälp av anslag från Charles Wolfson Charitable Trust, Medical Research Council, Alzheimer’s Research Trust, Henry Smith Charity, Thames Valley Dementias and Neurodegenerative Diseases Research Network of the National Institute for Health Research, John Coates Charitable Trust samt Sidney and Elizabeth Corob Charitable Trust. Meda AB/Recip AB tillhandahöll (TrioBe+) och placebotabletter.

 

RISKGRUPPER

Med stigande ålder följer ofta försämrad aptit och svårigheter att tugga. Det kan i sin tur leda till att man undviker frukt och grönt vilket resulterar i brist på B-vitaminer.

Läs mer om riskgrupper

SYMTOM

Barnlöshet, depression, domningar, dålig balans, hjärtklappning, minnesstörningar, myrkrypningar, nedsatt känsel, orkeslöshet, svår trötthet, tungasveda, utmattning, yrsel,  är några av symtomen för b-vitaminbrist.

Läs mer om symtom